لوگو چیست؟

” لوگو یک نشانه گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود. ”

این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

– لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

– طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.

– بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد.

– لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.

– در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره

انواع لوگو

طراحی لوگو را می‌توان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:

لوگوی تصویری: استفاده از تصویر، آیکون، سمبل، پیکتوگرام – مثل شرکت اپل

لوگوتایپ: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونت‌های مرسوم – مثل دیزنی و یا توییتر

مونوگرام: طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند

تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد

لوگوی ترکیبی: ترکیب نوشتار و تصویر – مثل پیتزاهات

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق

– اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.

– باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.

– ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.

– انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.

– یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وب‌سایت‌ها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.

– باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

و به طور خلاصه می‌توان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

باید به هزینه طراحی به دید سرمایه‌گذاری در بخش برند و تبلیغات، و همچنین آینده کسب و کار نگاه کرد. طراحی لوگو نقطه شروع و هویت بصریِ کسب و کار شما و نیز طراحی خوب برای شماست. ایجاد تصویر ذهنی ماندگار در ذهن مخاطبانتان در توسعه تجارت و بازاریابی برای شما نقش بسزایی را ایفا می‌کند و باعث می‌شود که لوگوی شما به درستی و در هر زمانی به خوبی دیده شود.

روح و هدف از طراحی لوگو، این است که شما به یک هویت و نام تجاری خاص در رسانه‌ها برسید. این رسانه می‌تواند از کارت ویزیت یا سربرگ شما تا تبلیغات تلویزیونی را شامل شود. لذا با طراحی یک لوگو خوب و موفق و با کمک از طراحان مجرب می‌توانید به سادگی به این مقصود دست پیدا کنید.

محمد علی امینی

محمد علی امینی

10 سال پیش وارد بازار کار گرافیک شدم که تا به الان هم مجموعه‌های زیادی رو در زمینه گرافیک ارتقا دادم و در حال حاضر به صورت فریلنسری زندگی رو میگذرونم. عاشق دست و پاشکسته کمیک بوک‌های دی سی، موتورسیکلت، بازیهای کامپیوتری و دوستدار شغل و حرفه خودم.

یک نظر

پاسخی ثبت کنید

error: محتوای محافظ شده