Skip to main content

معنی واژه تیز  و تیزر تبلیغاتی

 

این کلمه در فرهنگ لغات انگلیسی اسم فاعل از” Tease  “ به معنای ” دست انداختن و اذیت کردن ” است . اما تیزینگ ( Teasing ) در فرهنگ اصطلاحات تبلیغات و بازاریابی به سبکی از تبلیغات گفته می شود که در آن برای افزایش جلب توجه و درگیری ذهنی مخاطب از تحریک حس کنجکاوی او استفاده می شود . به این ترتیب که اطلاعات بصورت کامل به او عرضه نمی شود ( مثلا نام برند یا محصول در آگهی عرضه نمی شود ) . این گونه کمپین ها معمولا در چند فاز زمانی یا مکانی طراحی و نشر می شوند . به آگهی های مرحله اول که بیشترین جلب توجه و ایجاد سوال ، درگیری یا علاقه را در مخاطب ایجاد می کند “تیزر” گفته می شود . این سبک از تبلیغات ابتدا بیشتر توسط خواننده ها و تبلیغ کنندگان فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی استفاده می شد .

 

 

البته با کمی جستجو متوجه خواهید شد که در بعضی کشورها از کلمه تیزر بجای سمپل یا نمونه محصول های کوچکی که با هدف فروش در برنامه های ترویج فروش (Roadshow& Sampling ) عرضه می شوند نیز استفاده می شود . لذا با توجه به معانی موجود استفاده از کلمه تیزر بجای آگهی تلویزیونی ( TVC ) غلط مصطلح است اما کلمه “تیزر تبلیغاتی” به دلیل ماهیت تبلیغاتی تیزر غلط اندر غلط است !! اما کلمه “ تیزر تلویزیونی” عبارتی درست است که معمولا مانند کلمه تیزر در جای نادرست استفاده می شود .

 

 

چگونه و چرا کلمه ” تیزر ” خارج از معنای واقعی خود رایج شد؟

 

اما در مورد چگونگی بروز این اشتباه و جایگیری این کلمه در اذهان عمومی با این مفهوم مطلب مستندی وجود ندارد . اما می توان در این مورد حدس هایی زد . حدس من این است که همه چیز به نوارهای ویدئویی سالها پیش مربوط است .

در سه دهه قبل زمانی که تماشای فیلم های ویدئویی وی اچ اس باب بود ( فیلم نهنگ عنبر را به یاد بیاورید) در ابتدای این نوار ها ، بخش هایی کوتاه از ترانه های جدید خواننده ها یا قسمت هایی از قسمت بعدی یک فیلم یا سریال پخش می شد تا مخاطب را به خرید نسخه کامل آلبوم موسیقی یا قسمت بعدی سریال ترغیب کند . آین آگهی های ویدئویی اکثر نوعی تیزینگ محسوب شده و در واقع تیزر بودند . به همین جهت در بازاری که دسترسی خوبی به کتاب و اینترنت وجود نداشت کلمه تیزر دچار افتراق معنایی شده و به هر نوع آگهی ویدئویی اطلاق گردید و سینه به سینه به امروز رسید .

آیا از کلمه تیزر استفاده بکنیم؟

 

همانطور که در مقدمه بحث اشاره شد عده ای بر این باورند که ایرادی به استفاده از غلط مصلطح وارد نیست . اما به نظر می رسد که وجود غلط های مصطلح در ادبیات صنوف تخصصی ، چندان مطلوب نیست . لذا بهتر است در مذاکرات تجاری و محافل تخصصی و کمپین های پیشنهادی از کلمات و عبارات درست استفاده کرده و از اشتباهات مشهوره پرهیز کنیم . اما در جاهایی مانند کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیریت محتوا ، برای افزایش لید (وقتی کسی برای نخستین بار هر نوع پرسشی در مورد محصولات ما یا کسب و کارمان می‌پرسد و به نظر می‌آید که ممکن است قصد داشته باشد به مشتری ما تبدیل شود، او را Lead یا سرنخ یا مشتری راغب می‌نامیم ) ناچار هستید که از ترند ها استفاده کنید . لذا از آنجائیکه اکثر مشتریان بجای سرچ عبارت ” آگهی تلویزیونی” از کلمه ” تیزر” استفاده می کنند ، ما هم ناچار هستیم از این کلمه در سایت خود استفاده پر تکرار داشته باشیم تا بازدید سایت از سوی مشتریان بالقوه بیشتر شود .

 

 

تیزر یک کلیپ تبلیغاتی کوتاه است که به سبب حالت پنهان کردن و کامل نشان ندادن همه چیز در آن سبب میشود حس کنجکاوی مخاطب برانگیخته شده و نسبت به آن واکنش نشان دهد . تیزر تبلیغاتی ، به فیلم کوتاهی گفته می شود که مقصود آن معرفی کالا ، برند ، خدمت یا … می باشد . زمان مشخصی نمی توان برای تیزر در نظر گرفت ولی به طور کلی زمان یک تیزر تبلیغاتی بیش از 10 دقیقه نمی باشد و حتی اکنون حوصله مخاطبان به زمانی کمتر از 3 دقیقه رسیده است یعنی نهایتا در یک تیز تبیلیغاتی بایستی پیام و هدف کمتر از 3 دقیقه انتقال یابد  . تیزر تبلیغاتی در انواع مختلف رئال ، انیمیشن و تلفیقی می باشد که خود این ها به چند دسته تقسیم می شوند . در حال حاضر برای پیشرفت بیزینس ها ، تبلیغات حرف اول را می زند .

 

 

آنها می توانند سبب آگاهی و جذب علاقه مخاطب نسبت به محصول و یا خدمات ارائه شده شوند و مشتریان را به خرید و استفاده از محصولات یک شرکت ، کارخانه ، برند و یا حتی دفتر خدماتی ترغیب کنند . تصور کنید شما فیلم و یا عکسی را می بینید که در آن محصولی به نمایش درمی آید ، اما نام برند و یا شرکت سازنده آن مشخص نیست . یا در مقابل تبلیغات شرکت و یا برندی را می بینید اما خبری از محصول در آن نبوده یا کاملا مشخص نیست محصول قابل فروش چیست . یعنی به طور کلی پیغامی در حال رد و بدل شدن است اما شما نمی توانید آن را متوجه شوید .

 

 

تبلیغات یکی از اولیه ترین و اصولی ترین عناصر شناخته شدن در میان مشتریان است در این میان داشتن تیزر تبلیغاتی به خصوص برای محصولات جدید مانند یک سکوی پرتاب است . امروزه با گسترش تکنولوژی ، تبلیغات از شکل سنتی خود فاصله گرفته و تبلیغات بصری در رسانه های تصویری محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است .

 

تیزر تبلیغاتی چیست؟   

 

 

تیزر تبلیغاتی نوعی آگهی است که قبل از آگاهی کامل راجع به محصولی ، در قالب ویدیو ، عکس ، ایمیل و … ظاهر می شود و تلاشش این است که با سرنخ دادن و نشانه ، حس کنجکاوی بیننده را در مورد محصول بر انگیزد . تیزر تبلیغاتی معمولا کوتاه و خلاصه است و اطلاعات زیادی در اختیار بیننده نمی گذارد و در واقع هدفش این است تا زمان رونمایی کامل محصول ، ذهن بیننده را مشغول کند . در این مرحله پیامی به شما منتقل شده است اما نصفه و نیمه و اصلا نمی دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد یا اصلا محصول چیست و چه کارایی دارد .

 

انواع تیزر تبلیغاتی

 

 

در حالت کلی ۳ نوع تیزر تبلیغاتی وجود دارد :

 

  • تیزر تبلیغاتی رئال
  • تیزر تبلیغاتی انیمیشن
  • تیزر تبلیغاتی رئال انیمیشن

 

تیزر تبلیغاتی رئال

 

 

به تیزرهای تبلیغاتی که به صورت فیلم هایی با انسان های واقعی در محیط واقعی فیلم برداری می شوند و خود محصول واقعی را نشان می دهند تیزر رئال می گویند. معمولا تیزر های رئال استوری لاین یا خط داستانی مشخصی را دنبال می کنند و سعی در دادن پیامی خاص به بیننده دارند. برای بهتر متوجه شدن اینکه تیزر رئال چیست، می توانید تبلیغات تلویزیونی را در نظر بگیرید که معمولا عده ای افراد برای تبلیغ محصول، یا با هم مکالمه می کنند یا ویژگی های محصول را توضیح می دهند و معمولا برای قشر خاصی ساخته نمی شوند و برای تمامی سنین مناسب هستند.از نمونه تیزر های رئال می توان به تبلیغات تلویزیونی روغن اویلا اشاره کرد که معمولا واقعیتی را در آشپزخانه یا خانواده ای را که دور هم جمع شده اند و غذا می خوردند نشان می دهد و بیشتر تمرکزش بر نشان دادن محصول است.

تیزر تبلیغاتی انیمیشنی

 

تیزر انیمیشن نوعی از تیزر گرافیکی است که توسط نرم افزارهای کامپیوتری در قالب انیمیشن ساخته می شود و شخصیت های داستان و فضا کاملا غیر واقعی و کارتونی هستند. این دسته از تیزر ها معمولا برای تبلیغ اسباب بازی یا در کل محصولاتی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط است به کار می رود.در ساخت تیزرهای انیمیشنی، تماما از انیمیشن و جلوه های ویژه استفاده می شود و نیازی به حضور فیزیکی شخص نیست .تا به حال به این فکر کرده اید که تیزرهای انیمیشنی چه تفاوتی با تیزرهای عادی دارند؟ آیا هزینه تیزرهای انیمیشنی بالاتر است؟ چرا تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن طرفداران بیشتری دارند؟ بر اساس جدیدترین آمار رسمی منتشر شده، تیزرهای انیمیشن در مقایسه با ویدئوهای تبلیغاتی عادی تا 5 برابر اثرگذاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند.

 


این روزها ساخت ویدئوهای تبلیغاتی یکی از تأثیرگذارترین نوع تبلیغات برای کسب و کارها محسوب می شود. اما ویدئوهای انیمیشن به علت سبک و ساختار خاصی که دارند، بسیار موفق تر از سایر ویدئوهای تبلیغاتی ظاهر می شوند. هدف از 
ساخت تیزر انیمیشنی معرفی محصولات، آموزش نحوه کار با اپلیکیشن ها و معرفی کسب و کارها است.خودتان را به جای مخاطب بگذارید. حاضر هستید محتوا طولانی ای را در عرض 5 دقیقه بخوانید یا انیمیشنی کوتاه و 2 دقیقه با همان مضمون و محتوا نگاه کنید؟ کدام یک برای شما لذت بخش تر است؟ کدام را ترجیح می دهید؟ بر اساس آمار، بیشتر محتواهای طولانی برای مخاطبان خسته کننده است.

 

 

به طوری که ممکن است در همان سطر اول ترجیح بدهند بدون خواندن ادامه متن، به صفحه دیگری بروند.اما انیمیشن ها این گونه نیستند. بیشتر مخاطبان با دیدن جذابیت انیمیشن یا کیفیت خوب آن، ترغیب می شوند تا انتها ویدئو را تماشا کرده تا پیام کلی تبلیغ را درک کنند.این تیزر تبلیغاتی در صورتی که آگاهانه انتخاب شود، مخاطب را ترغیب به نظر، مراجعه به وب سایت، خرید محصول یا استفاده از خدمات شما می کند. این یعنی تأثیرگذاری بلند مدت تیزر در ذهن مخاطب و رسیدن به هدف برای شما. از این رو بسیاری از مشاوران تبلیغاتی به افراد پیشنهاد می کنند که حتماً برای کسب و کار خود تیزرهای تبلیغاتی بسازند. قیمت این ویدئوهای انیمیشنی نیز بسته به فریم و ثانیه ویدئو متغیر است.

 

تیزر تبلیغاتی رئال انیمیشن

 

دنیای تبلیغات، دنیای گسترده و وسیعی است که مخاطبان بسیاری را با سلایق متنوع در بر می گیرد ؛ به علت جذابیت و تنوع تبلیغات روز به روز بر تعداد این مخاطبان افزوده می شود. ساخت تیزرهای انیمیشنی نوعی از تبلیغات هستند که برای جذب مشتری و تحت تاثیر قرار دادن آن ها انجام می شوند. تیزر رئال انیمیشن هم نوعی دیگر از این تبلیغات گسترده است، که نظر کاربران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. در ساخت تیزر انیمیشن رئال باید نکات مهم و حائز اهمیتی را در نظر داشته باشیم که این نکات شامل تهیه سناریو یا فیلمنامه، فیلمبرداری، صداگذاری، انتخاب بازیگران، لوکیشن مناسب و … می باشند.

 

 

همانطور که از نام رئال مشخص است این روش تبلیغات بر پایه واقعی بودن و حضور بیشتر افراد مانند: فیلم های سینمایی به طور زنده در سر صحنه است، در واقع ساخت تیزر رئال انیمیشن تلفیقی از روش ساخت تیزر رئال و انیمیشنی است . این نوع از تیزر ها ترکیبی از دو نوع بالا می باشند، یعنی افراد حقیقی را با تصاویر انیمیشین ترکیب می کنند. این نوع از تیزر معمولا برای تبلیغ خوراکی یا محصولات آموزشی کودکان و نوجوانان به کار می رود.به عنوان مثال تبلیغات برند چی توز بیشتر تمرکزش بر این نوع از تیزر است.نه از طریق اینفلوئنسر ها منتشر می کنند و به خوبی دیده می شوند .

 

 

نکات مهمی که در ساخت تیزر رئال انیمیشن باید به آن ها توجه کنیم

 

  •  اولین و یکی از مهم ترین کارهایی را که باید در ساخت تیزر رئال انیمیشن رعایت کنیم، فیلمنامه است که باید با مدت زمانی که برای تیزر در نظر گرفته شده است هماهنگی داشته باشد.
  • مدت زمان پخش تیزر باید به صورت دقیق مشخص باشد تا بتوانیم با زمان بندی درست تمام پیام تیزر تبلیغاتی را به مخاطب خود القا کنیم.
  •  در تیزر تبلیغاتی نباید از جملات طولانی و پیچیده استفاده کرد، زیرا باعث سختی تیزر تبلیغاتی می شود. باید رابطه ای دوستانه با مخاطب هدف برقرار کنیم و جملات به صورت کوتاه و شفاف باشد تا بیشترین اثر بخشی را بر روی بیننده داشته باشد.
  •  یکی دیگر از مهم ترین اصل هایی که در ساخت تیزر باید رعایت شود، هماهنگی بین صدا و تصویر است. صدایی که به گوش بیننده می رسد و تصویری که برای او نمایش داده می شود، باید انسجام داشته باشند؛ این امر بی شک، یکی از موثر ترین اصل های موفقیت ساخت تیزر رئال انیمیشن است.

 

 

  •  باید توجه داشت که در ساخت تیزر رئال انیمیشن از مناسب ترین افراد به عنوان بازیگر استفاده کنیم و هر شخص در نقشی که بر عهده او گذاشته شده است بهترین باشد.
  • زمان پخش تیزر رئال انیمیشن بسیار مهم است، زیرا میزان بازدید کنندگان آن را تعیین می کند. برای مثال تیزری که میان یک برنامه پر بیننده تلوزیونی پخش می شود با تیزری که ساعت 6 صبح در شبکه 4 سیما پخش می شود مسلما تفاوت بیننده بسیاری دارد؛ در نتیجه اثربخشی متفاوتی برای بیننده ایجاد می کنند.
  • تکرار در پخش تیزر تبلیغاتی، این امر شاید هزینه بر باشد ولی تاثیر مثبت بسیاری در ذهن مخاطب ایجاد می کند، ولی در نقطه مقابل باید این نکته را در نظر داشته باشید که تکرار بیش از حد این تیزر تبلیغاتی همانقدر که سودمند است، افراط در آن نتیجه بالعکس ایجاد می کند.

 

کاربرد تیزر تبلیغاتی

 

 

تیزر های تبلیغاتی برای موارد بسیاری به کار می روند از جمله:

 

 

  • استفاده برند ها از تیزر برای معرفی محصول جدید و یا بهبود محصولات قبل
  • پخش فیلم های تبلیغاتی در سینماها
  • پخش تیزر بین سریال ها
  • استفاده از تیزر در وب سایت کمپانی
  • استفاده در شرکت ها و جلسات کاری
  • استفاده در کنفرانس ها و مطبوعات

 

 

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

 

 

باید ساخت تیزر را به متخصصین این حوزه سپرد ساخت تیزر تبلیغاتی مسئله ای نیست که بتوان آن را بدون حرفه و تخصص انجام داد و نباید انتظار ساخت تیزر تبلیغاتی رایگان را از آژانس های مربوطه داشت چرا که مستلزم وقت بسیار و تجهیزات حرفه ای می باشد و باید ساخت آن را به متخصصین این حوزه سپرد . اما برای روشن تر شدن موضوع در ادامه روند کلی ساخت تیزر و نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی را توضیح خواهیم داد .

 

  • سناریو کلیپ تبلیغاتی

 

هدف اصلی هر تیزر، دادن پیامی هر چند ناقص و دنباله دار به بیننده است تا ذهن او را درگیر خودش کند. در این قسمت نیازی نیست به همه ویژگی های محصول بپردازید و از صفر تا صد آن را توضیح دهید .

 

 

تیزر باید یک داستان کوتاه باشد و ابهام داشته باشد طوری که بیننده مایل باشد برای رفع ابهامش چند بار دیگر برگردد و تیزر را تماشا کند. اگر تیزر چنین ویژگی داشته باشد می توان گفت یک تیزر تبلیغاتی موفق ساخته اید .

 

  • بازار هدف و انواع تیزر مرتبط با آن

 

قدم بعدی این است که توجه کنید برای چه قشر یا گروهی دارید تبلیغ می کنید . محصولتان دقیقا نظر چه کسانی را قرار است جلب کند. بسته به نوع محصول نوع تیزر تبلیغاتی را نیز می توان مشخص کرد .

 

 

همانطور که در بالا گفتیم معمولا افراد سنین پایین تر تیزر انیمیشن و افراد سنین بالاتر نوع رئال و سریالی تبلیغات را می پسندند. در این مورد با متخصص مربوطه مشورت کنید و بهترین نوع تیزر را برای ساخت انتخاب کنید.

 

  • ساخت و انتشار تیزر تبلیغاتی

 

بعد از مشخص شدن استوری لاین و ساخته شدن تیزر نوبت به انتشار و یا به اصطلاح لانچ تیزر در رسانه های مورد نظر می رسد. قبل از اینکه پای شبکه های اجتماعی به میان بیاید تلویزیون مهم ترین و بزرگ ترین پلتفرم پخش تیزرهای تبلیغاتی بود که البته هزینه زیادی را برای بیزینس ها می طلبید و کسب و کارهای کوچک توانایی پرداخت آن را نداشتند و معمولا فقط تبلیغ برند های قدرتمند دیده می شد .

 

 

اما امروزه با توسعه شبکه های اجتماعی اکثر کسب و کارها تیزرهایشان را در این پلتفرم ها به خصوص اینستاگرام با کمترین هزینه از طریق اینفلوئنسر ها منتشر می کنند و به خوبی دیده می شوند.

 

نکاتی مهم در ارتباط با تیزر تبلیغاتی

 

  • ایده خلاقانه بکار ببرید

 

یکی از مهم ترین ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی خوب داشتن ایده جدید و ناب است . بیننده امروزی بسیار باهوش و نکته سنج است و به محض دیدن محتوای تکراری و خسته کننده ی همیشگی از ادامه تماشا دست می کشد. یکی از مهم ترین ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی خوب داشتن ایده جدید و ناب است. مخاطب روزانه با حجم زیادی از محتوا روبرو است و محتواهای تکراری را پس می زند .

 

 

در این میان رسالت شما برای معرفی و شناساندن محصول یا خدمتتان این است که محتوایی برای تیزرتان تهیه کنید که چه از لحاظ بصری و چه اطلاعاتی برای مخاطب نو باشد به طوری که وقت بگذارد و آن را تماشا کند. در غیر این صورت اگر از ایده های معمول دیگر کپی کرده باشید و نگاه متفاوتی به محصول خودتان نداشته باشید، انتظار اینکه دیگران نیز تبلیغات محصول شما را متفاوت ببینند بیهوده است .

 

  • کمی ابهام به تیزر اضافه کنید

 

شاید فکر کنید افراد اگر از چیزی کامل سر در نیاورند کلافه شوند. اما برخی مواقع این خلاف واقع است و اضافه کردن کمی ابهام و رمز و راز به تیزر باعث می شود بیننده ذهنش مشغول شود و دنبال وقایع بعدی باشد. یا حتی ویدیو را چندین بار ببیند تا بلکه نکته ای را از آن در آورد. هدف کلی تیزر تبلیغاتی جلب توجه مخاطب است به طوری که خودش هم متوجه نشود. داستان را طوری نشان دهید که نیمه تمام بماند. یا تیزر هایتان را به صورت سریالی تهیه کنید و به صورت مرحله ای آن را منتشر کنید .

 

 

یکی از نمونه تیزرهای ایرانی جالب متعلق به شرکت تپسی است. البته این تیزر ها ویدیو نیستند و به صورت عکس نوشته و روی بیلبورد های شهر دیده شدند. تپ سی با نوشتن جملاتی مثل : “به یک خواننده نیاز داریم” ، ” به یک داننده نیاز داریم” سعی در جلب توجه مخاطب کرد. در نگاه اول هیچ کس متوجه نمی شد این بیلبورد متعلق به چه برندی است یا منظورش چیست. بعد از مدتی تپ سی رازش را آشکار کرد و با تکمیل جملات به صورت ” به یک خواننده نیاز داریم تا مسیر ها را بخواند” و ” به یک داننده نیاز داریم که مسیر ها را بداند” به ابهام ذهن خواننده برای یافتن رانندگان پایان داد. همانند تیزر تبلیغاتی تپ سی کمی ابهام به تبلیغات خود اضافه کنید . وقتی توانستید با گنجاندن ابهام حس کنجکاوی مخاطب را بر انگیزانید وقت آن است که کمی اطلاعات را در تیزر بگنجانید البته نه همه ی اطلاعات را. شک ایجاد کنید مثلا یک نشانه کوچک را رونمایی کنید یا مثلا از مخاطب بخواهید حدس بزند که محصول چه می تواند باشد. در واقع مخاطب را جوری درگیر کنید که کنجکاو شود ببیند بعد از این چه پیش خواهد آمد. در یک کلام غیر قابل پیش بینی باشید.

 

  • به جای محصول بر مخاطب تمرکز کنید

 

تفاوت تیزر با بقیه انواع تبلیغات در این است که خصوصیات محصول به راحتی در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد . به جای اینکه بر نشان دادن خود محصول اصلی تمرکز کنید توجه تان را بر مخاطب معطوف کنید . این محصولی که شما عرضه کرده اید چه کاری برای مخاطب انجام می دهد؟ ویژگی های اصلی و بولد محصول چیست؟ چه چیزی به تازگی به آن اضافه شده؟ چه کاربردی دارد؟ سعی کنید فضایی را با محصول تصویر سازی کنید که مخاطب بعدا با محصول قرار است انجام دهد .

 

 

اگر در همین مقاله کمی بالاتر در نمونه های جهانی، نمونه سناریو تیزر تبلیغاتی گلکسی واچ را مشاهده کنید می بینید که فردی در حالی که گلکسی واچ به دست کرده در حال دویدن و ورزش کردن است که در ویترین مغازه ای باکیک دلخواهش مواجه می شود اما ساعت را نگاه می کند و به دویدن ادامه می دهد. به این معنا که هنوز برای خوردن کیک کالری مورد نیاز را نسوزانده است و گلکسی واچ قرار است در محاسبه کالری و یا میزان ورزشش به او کمک کند . این دقیقا جزییات شرایطی است که بعدا کاربر با محصول قرار است تجربه کند و با دیدن این صحنه حس همذات پنداری به او دست می دهد. این یعنی یک تبلیغ تاثیر گذار و موفق!

 

  • تیزر تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید

 

تمام هدف معرفی یا به اصطلاح لانچ محصول این است که به میزان هر چه بیشتر توجه افراد را جلب کند. برای کسب و کارهای نوپایی که بودجه های آن چنانی برای تبلیغات ندارند شاید تبلیغات تلویزیونی کمی سنگین به نظر بیاید. خوشبختانه امروزه به اندازه کافی مدیاها و شبکه های اجتماعی با میزان بالای مخاطب وجود دارند و بهترین پلتفرم برای انتشار تیزر های تبلیغاتی به شمار می آیند. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام این ها همگی برای کمپین تیزر تبلیغاتی شما پر مخاطب و مناسب هستند. نفش شبکه های اجتماعی برای انتشار تیزرهای تبلیغاتی شبکه های اجتماعی با میزان بالای مخاطب بهترین پلتفرم برای انتشار تیزرهای تبلیغاتی به شمار می آیند .

 

 

به نقل از ژورنال EMarketer نزدیک به 3 بیلیون کاربر جهانی در شبکه های اجتماعی وجود دارد. در کشور عزیز خودمان ایران نیز حدود 47 میلیون نفر از شبکه های اجتماعی مختلف استفاده می کنند یعنی حدود بیشتر از نیمی از جمعیت. پس این مارکت گسترده فرصت بسیار خوبی است که از این مدیاهای ارزان قیمت برای تبلیغات استفاده کنید. بهتر است تیزر کمپین شما حدود 20 تا 30 روز قبل از لانچ محصول منتشر شود تا وقت مناسب برای تاثیر گذاری بر مخاطب را داشته باشد و طوفان فکری مناسب را ایجاد کند .

 

  • از اینفلوئنسر ها بهره ببرید

 

در نکته قبل گفتیم که منتشر کردن تیزر در شبکه های اجتماعی ضروری است . اما از چه طریقی؟ اگر شما یک تیزر ویدیویی عالی هم تهیه کرده باشید اما صفحه اینستاگرامتان فقط ۲۰۰ فالوئر داشته باشد آیا تمام هزینه ای که کرده اید فقط برای ۲۰۰ نفر بوده؟ طبیعتا اینجا بحث اینفلئونسر مارکتینگ مطرح می شود . اینفلوئنسر ها افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی هستند که تعداد زیادی فالوئر دارند . با مقداری هزینه می توانید با آنها قرار داد ببندید تا تیزرتان را در صفحه شان قرار بدهند و تعداد بیشتری تبلیغات شما را ببینند .

 

 

فراموش نکنید که برخی صفحات فقط با فالوئر فیک صفحه شان را بنا نهاده اند و سعی کنید با افراد شناخت شده با نرخ اینگیجمنت بالا قرار داد ببندید . نکته دیگری که باید در نظر داشت هم خوانی صفحه اینفلوئنسر مورد نظر با محصول شماست . حوزه فعالیت اینفلوئنسر را در نظر بگیرید و مرتبط ترین را با محصول انتخاب کنید تا در جلب توجه بازار هدف مرتبط ناکام نمانید .

 

  • ازشمارش معکوس استفاده کنید

 

 

قبل از انتشار تیزر از شمارش معکوس استفاده کنید. قابلیت تقریبا جدیدی که اینستاگرام هم در استوری هایش از آن استفاده کرده است و می توانید از آن بهره ببرید. استفاده از شمارش معکوس دو مزیت دارد :

  • هیجان رونمایی از محصول را بالا می برد .
  • مانند یک یاد آور عمل می کند و مخاطب را از زمان دقیق آگاه می کند .

هدف ما در مرحله تیزر تبلیغاتی این است که مدام بدون آنکه از اصل محصول یا ویژگی های آن صحبت کنیم ذهن مخاطب را راجع به محصول بیدار نگه داریم.

 

  • معما یا تست طراحی کنید

 

وقتی پای سوال و معما به میان می آید مردم در جواب دادن به آن با هم رقابت می کنند و همین باعث بازار گرمی محصول شما می شود. اگر امکانش را دارید به ازای جواب های درست قرعه کشی کنید و از محصولی که قرار است معرفی کنید برای برندگان جایزه در نظر بگیرید. این کار هم باعث بالا رفتن اینگیجمنت ریت شما در شبکه های اجتماعی می شود و هم مخاطب را به محصول مشتاق تر می کند . طراحی معما برای ساخت تیزر تبلیغاتی وقتی پای سوال و معما به میان می آید مردم در جواب دادن به آن با هم رقابت می کنند .

 

 

امکان به اشتراک گذاری لینک سوال یا نتایج پاسخ ها را فراهم کنید تا کاربران بتوانند آن را برای هم دیگر بفرستند و برند شما و محصولی که در سایه ی معما می خواهید معرفی کنید را بیشتر بشناسند. تصویر زیر نمونه تیزر یک کمپانی ایمیل مارکتینگ در قالب تست است و در نهایت برای مخاطبینش از محصول جدیدش جایزه تعیین کرده است.

 

  • از ترکیب رسانه ها استفاده کنید

 

طبیعتا هر کسب و کاری بسته به بودجه اش رسانه مورد نظر برای پخش تیزر تبلیغاتی اش را انتخاب می کند . اگر کسب و کار بزرگی هستید و بودجه تبلیغاتی بالایی در نظر گرفته اید پخش تیزر را از رسانه های مختلف انجام دهید .

 

 

از پخش در تلویزیون گرفته تا بیلبورد های شهری و بین شهری تا شبکه های اجتماعی و حتی پادکست برندتان . از همه پلتفرم های مورد نظر استفاده کنید چرا که مخاطبین این پلتفرم ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند و اینطور صدایتان را به گوش افراد بیشتری رسانده اید . به عنوان مثال در فیسبوک عکس کاورتان را به تیزر محصول جدید اختصاص دهید یا در پادکست تان از لانچ محصولتان خبر دهید.

 

  • زمان تیزر تبلیغاتی را مدیریت کنید

 

از نظر علمی ثابت شده است که محدوده زمان توجه افراد طی ۸.۵ ثانیه شکل می گیرد . به این معنا که مخاطب تا حدود ۸ ثانیه ویدیو شما را تماشا می کند و اگر در این زمان نتوانست نظرش را جلب کند از آن گذر می کند .

 

 

نکته حائز اهمیت اینجاست که شما ۸ ثانیه فرصت دارید تا توجه کاربر را جلب کنید یا او را به ادامه تماشای تیزر ترغیب کنید پس سعی کنید نکات جالب و نشانه ی کلیدی تان را در همان ۸ ثانیه اول بگنجانید و طفره رفتن را کنار بگذارید.

 

 

تعرفه ساخت تیزر ها

مهم ترین نکته در میزان قیمت ساخت تیزر رئال انیمیشنی ، نوع سناریو و مدت زمان آن است؛ اما در این میان عوامل بسیاری نیز وجود دارند که جزو تعرفه های ساخت تیزر رئال انیمیشنی به حساب می آیند .

 

  1. مدت زمان ساخت تیزر
  2. ابعاد تصویر
  3. استانداردهای پخش از صدا و سیما
  4. استفاده از گوینده های حرفه ای
  5. سناریوی اختصاصی
  6. دکور سازی و طراحی صحنه
  7. استفاده از بازیگران مشهور
  8. تدوین تخصصی و اصلاح رنگ
  9. رندر سه بعدی و مدل سازی ( مختص تیزهای انیمیشنی )
  10. میزان استفاده از جلوه های ویژه (VFX)

 

 

مزیت های ساخت تیزرهای انیمیشنی

 

  • افزایش آگاهی مخاطبان از برند و کسب و کار
  • انتقال پیام به شیوه تأثیرگذارتر به مخاطبان هدف
  • افزایش نرخ share و محبوبیت تیزر تبلیغاتی
  • تأثیرگذاری عاطفی تیزر بر روی مخاطبان
  • ماندگاری بالای این نوع تبلیغ بر ذهن مخاطبان
  • بالا رفتن نرخ فروش کالا یا محصولات
  • و در نهایت در آمد بیشتر

 

 

البته تمام این موارد بسته به کیفیت ساخت تیزر انیمیشنی و محتوای آن دارد . در نتیجه با کمی هزینه و سفارش ساخت تیزر تبلیغاتی به افراد با تجربه، می تواید نتیجه تبلیغ خود را چند برابر افزایش دهید . تیم ساخت تیزر استودیو خورشید با بهره گیری از برترین های فیلم برداری و جلوه های ویژه و همچنین تیم خلاق ایده پردازی آماده ساخت بهترین نوع تیزرهای تبلیغاتی برای شماست .

 

 

هر کسب و کاری برای معرفی محصولش نیازمند تبلیغات است . اما تبلیغات نیز استراتژی های مخصوص به خودش را دارد و فقط با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی و انتشار آن بدون استراتژی نمی توان انتظار نتیجه بخشی تبلیغات را داشت . در واقع هر برندی نیازمند آن است که ذهن مشتری را از قبل برای محصول آماده کند و در او هیجان به خرید ایجاد کند . تیزر تبلیغاتی یکی از روش های ایجاد هیجان در مشتری است که هم نام برند را در ذهن او نهادینه می کند و هم منجر به فروش بیشتر محصول می شود .

 

 

 

 

 

 

 

سروش

عاشق تیم ورک / فیلم و سینما / گرافیک

Leave a Reply