Skip to main content

لوگو چیست؟

” لوگو یک نشانه گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود. ”

این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

– لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

– طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.

– بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد.

– لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.

– در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره

انواع لوگو

طراحی لوگو را می‌توان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:

لوگوی تصویری: استفاده از تصویر، آیکون، سمبل، پیکتوگرام – مثل شرکت اپل

لوگوتایپ: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونت‌های مرسوم – مثل دیزنی و یا توییتر

مونوگرام: طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند

تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد

لوگوی ترکیبی: ترکیب نوشتار و تصویر – مثل پیتزاهات

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق

– اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.

– باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.

– ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.

– انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.

– یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وب‌سایت‌ها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.

– باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

و به طور خلاصه می‌توان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

باید به هزینه طراحی به دید سرمایه‌گذاری در بخش برند و تبلیغات، و همچنین آینده کسب و کار نگاه کرد. طراحی لوگو نقطه شروع و هویت بصریِ کسب و کار شما و نیز طراحی خوب برای شماست. ایجاد تصویر ذهنی ماندگار در ذهن مخاطبانتان در توسعه تجارت و بازاریابی برای شما نقش بسزایی را ایفا می‌کند و باعث می‌شود که لوگوی شما به درستی و در هر زمانی به خوبی دیده شود.

روح و هدف از طراحی لوگو، این است که شما به یک هویت و نام تجاری خاص در رسانه‌ها برسید. این رسانه می‌تواند از کارت ویزیت یا سربرگ شما تا تبلیغات تلویزیونی را شامل شود. لذا با طراحی یک لوگو خوب و موفق و با کمک از طراحان مجرب می‌توانید به سادگی به این مقصود دست پیدا کنید.

سروش

عاشق تیم ورک / فیلم و سینما / گرافیک

2 Comments

  • امیرحسین گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود
    بسیار استفاده کردم.
    ممنونم

    • سروش گفت:

      و همچنین ما هم از شما ممنونیم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید

Leave a Reply to امیرحسین Cancel Reply